بازاریابی و فروش

چرا بازاریابی در هیئت مدیره شرکت باید باشد؟(1)

چرا بازاریابی باید در هیئت مدیره شرکت باشد؟

نویسنده :دکتر خدایار عبدالهی

دکترای بازاریابی با تجربه اجرایی در 5 صنعت کشور

Khodayarabdollahi7@gmail.com

 

تنها 2.6 درصد از اعضای هیئت مدیره شرکت های آمریکایی تجربه بازاریابی دارند. (ژورنال بازاریابی، سپتامبر 2018).

حتی نگران‌کننده‌تر، یافته‌های انجمن ملی مدیران شرکت‌ها در سال 2011 بود که تنها 4 درصد از هیئت‌های مدیره شرکت‌های آمریکایی  معتقدند تخصص بازاریابی در سطح هیئت مدیره مهم است. چیزی که این موضوع را نگران‌کننده می‌کند این است که «تحقیق هم استدلال‌های نظری و هم شواهد تجربی ارائه می‌کند که داشتن تجربه بازاریابی در سطح هیئت مدیره بر رشد درآمد تأثیر می‌گذارد». (مجله بازاریابی، سپتامبر 2018)

این عدم استفاده از تجربه بازاریابی در سطح هیئت مدیره به این معنی است که شرکت ها فرصت ها را از دست می دهند. به بیان ساده، کارشناسان بازاریابی به عنوان مدیران هیئت اجرایی شرکت های دولتی به رشد کمک می کنند. تجزیه و تحلیل 64086 بیوگرافی اعضای هیئت مدیره نشان داد که درآمد سالانه یک شرکت زمانی که حداقل یک بازاریاب در هیئت حاکمه بود، 6 درصد افزایش یافت (Whitler, 2018).

بحران مالی آمریکا در سالهای قرن بیستم   باعث شد توجه شرکت ها به این سمت برود که اعضای هیات مدیره باید مالی باشند . اسپنسر استوارت در سال 2003 دریافت که 21 درصد از هیئت مدیره شامل کارشناسان مالی است.

مدیران ارشد مالی و مدیران ارشد مالی اغلب کمترین همسویی را در امور مالی شرکت در مقایسه با اولویت های بازاریابی دارند .به این ترتیب، به نظر می رسد که هیئت مدیره عمدتاً متمرکز بر مالی برای اتخاذ تمرکز رشد محور بازاریابان به کندی تغییر کرده اند. مدیریت این پارادوکس بدون صندلی بازاریابی پشت میز دشوار است. بیشترین نگرانی در مورد این از دست دادن دیدگاه مشتری، تأثیر بر فروش، و از دست دادن حس آنچه بر عملکرد قوی در بازارها تأثیر می گذارد است.

وقتی یک بازاریاب در هیئت مدیره حضور دارد، نتایج مثبتی حاصل می شود. هیئت مدیره با بازاریابان با افزایش 3 درصدی در بازده کل سهامداران همراه است، در مقایسه با هیئت مدیره بدون (بازاریابان در هیئت مدیره شرکت).

..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *